به تارنمای اختصاصی روستای صدقيان واقع در شهرستان سلماس خوش آمديد
با توجه به اینکه انتخاب رشته ی تحصیلی یکی از مهم ترین انتخاب ها در طول زندگی افراد محسوب میشود

تصمیم گرفتیم طی ایـن مطلب رشته هـای علوم پزشکی و پیراپزشکی را خـدمت داوطلبان عـزیز گروه علوم

تجربی معرفی نماییم. ما را با ارائه ی نظراتتان همراهی فرمایید ...


پزشکی

محمدجواد عرب‌پور فتح‌آبادي، رتبه‌ي 10 منطقه‌ي 3 و رتبه‌ي 176 کشور سال 90، دانشگاه علوم پزشکي تهران

من رشته‌ي پزشکي را به خاطر علاقه‌اي که به علم پزشکي و مسئوليت‌هاي پزشک داشتم انتخاب کردم نه به دليل جايگاه اجتماعي پزشکان! مخصوصاً براي رشته‌ي پزشکي علاقه‌ خيلي خيلي مهم است؛ چون هم مدت تحصيل آن زياد است و هم جزء رشته‌هاي سخت محسوب مي‌شود. ما نمي‌توانيم خودمان را مجبور کنيم که 10 الي 15 سال مطالبي را بخوانيم که علاقه‌اي به آن‌ها نداريم و تازه بعد بخواهيم با جان انسان‌ها بازي کنيم! يک پزشک قرار است در آينده پاسخ‌گوي فرزندي باشد که پدرش را به او مي‌سپارد. بايد پاسخ‌گوي مادري باشد که با هزار اميد فرزندش را به او مي‌سپارد. پزشک با جان مردم سروکار دارد. بايد با آگاهي از تمام مسئوليت‌هاي يک پزشک و پذيرش آن‌ها اين رشته را انتخاب کند. اگر پزشکي را به اين علت انتخاب کنيم که به ما بگويند "پزشک" هم در حق خودمان ظلم کرده‌ايم و هم در حق پزشکان موفق و به خصوص در حق علم پزشکي و هم در حق افرادي که در آينده به عنوان "بيمار" به ما مراجعه خواهند کرد.

تصورم از رشته‌ي پزشکي و مسيرش و آينده‌اش عوض نشده چون تصوري که قبل از ورود به دانشگاه داشتم کاملاً آگاهانه بود. دانشگاه تهران دوره‌ي پزشکي عمومي را حدود 7 سال و نيم آموزش مي‌دهد. قطعاً درصد خيلي بالايي از فارغ‌التحصيلان تمايل به ادامه‌ي تحصيل تا مقطع تخصص و فوق تخصص را دارند اما پذيرش کم است. به همين علت رقابت خيلي زياد است و اگر بخواهيم در گرايشي که علاقه داريم ادامه‌ي تحصيل دهيم بايد از همين اول ورود به دانشگاه يک برنامه‌ي راهبردي بلندمدت داشته باشيم. من علاقه‌مند به جراحي مغز و اعصابم.

به طور کلي چيزي حدود 7 سال دوره‌ي پزشکي عمومي طول مي‌کشد که اگر اجازه‌ي شرکت در آزمون تخصص را نداشته باشيم بايد 4 سال طرح برويم و بعد مي‌توانيم دوباره امتحان تخصص بدهيم. بعد از اتمام دوره‌ي تخصص هم طرح داريم. درس‌هاي تخصصي رشته‌ي پزشکي بيش‌ترين شباهت را به زيست‌شناسي دوران دبيرستان دارد. مثلاً کسي که به آن درس علاقه دارد احتمالاً به درس‌هاي رشته‌ي پزشکي هم علاقه خواهد داشت. مهم‌ترين عامل براي موفقيت در اين رشته علاقه و پشتکار است. توانمندي‌هايي همچون قدرت تحليل مسائل، قدرت تحقيق و از همه مهم‌تر همان خودآموزي کانون نياز است؛ چون حجم مطالب خيلي زياد است ، بايد به ياد داشته باشيم که بايد خودمان هم چيزهايي را بدون استاد ياد بگيريم.


پزشکی

آيدين باغباني اسکويي، دانشجوي رشته‌ي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي تهران، رتبه‌ي 38 منطقه‌ي 1 و رتبه‌ي 91 کشوري کنکور تجربي 90 

1- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده توضيح دهيد.

من از بچگي دوست داشتم بتوانم به مردم خدمت کنم و جان کسي را نجات بدهم. اين هدف سراسر وجودم را فراگرفته بود، به طوري که هميشه تصورم از آينده اين بود که صبح تا شب مشغول طبابت بوده و مي‌توانم به درد مردم بخورم. حتي تصور مي‌کردم که شب‌ها آرامش ندارم و دائم براي موارد اورژانسي احضار مي‌شوم! پدر و مادرم نيز همواره مشوق بنده بودند و با قوت قلب ايشان کم کم به خودم اعتماد پيدا کردم. به خاطر اين علاقه همواره با پزشکان خانواده‌‌ام به بحث مي‌پرداختم و اين بحث‌ها علاقه‌ي مرا به پزشکي چندين برابر کرد. البته مي‌دانستم مسير اين رشته بسيار طولاني و پرزحمت است و خيلي‌ها به اين علت سعي مي‌کردند مرا منصرف کنند اما من چون به تلاش و پشتکار خودم اعتماد داشتم نظرم را تغيير ندادم. در انتخاب اين رشته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که يک پزشک علي‌رغم نجات جان بسياري از مردم، در مقابل بسياري از مرگ‌ها و درمان‌هاي خطا نيز مسئول خواهد بود و بيمار مي‌تواند از او شکايت کند. پس بايد کاملاً مسئوليت‌پذير و دقيق بود.

2- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

تصورم خيلي سطحي‌تر و کلي‌تر بود؛ اما اکنون که فقط يک مرحله از اين رشته را پشت سر گذاشته‌ام ديدگاهم بسيار فرق کرده است. رشته‌ي پزشکي بسيار حجيم‌تر و گسترده‌تر از آن چيزي بود که فکر مي‌کردم. من تصور مي‌کردم امکان اين وجود دارد که تمام ابعاد و درس‌هاي آن را به طور کامل بياموزم و هيچ نکته‌اي از آن باقي نماند اما اين گونه نيست. به علت حجم بسيار زياد درس‌ها حتي اگر مطلبي را ده بار هم خوانده باشيد باز هم اگر به طور تجربي و عملي آن را فرا نگيريد در خاطرتان نخواهد ماند. متأسفانه اين مشکل در دوران علوم پايه بيش‌تر به چشم مي‌خورد ولي در دوران باليني تا حدي حل مي‌شود. تصور ديگري که مرا هميشه نگران کرده بود اين بود که فکر مي‌کردم بايد تمام زندگي‌ام را وقف اين رشته کنم و فقط درس بخوانم در حالي که اين گونه نبود. با برنامه‌ريزي مي‌توان علاوه بر درس‌ خواندن، به زمينه‌ها و علايق ديگر نيز پرداخت. هيچ گاه فکر نکنيد که زندگي‌تان به تمامي وقف دانشگاه خواهد شد.

3- در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

کاملاً راضي هستم و هيچ گاه از اين انتخاب پشيمان نشده‌ام. بعد از روبه‌رو شدن با درس‌هاي دانشگاه و آشنايي بيش‌تر با اين رشته علاقه‌ام زيادتر شد و نسبت به علوم پزشکي تشنه‌تر شدم. مثلاً در هر ترم واحدهاي بيش‌تري از ترم‌هاي بالا علاوه بر واحدهاي مربوط به آن ترم گرفتم و نهايتاً يک ترم جلوتر افتادم. از طرف ديگر در کلاس‌هاي اختياري تحقيق و پژوهش در حيطه‌ي پزشکي شرکت کردم. اگر کسي نسبت به انتخاب اين رشته کمي ترديد دارد (علاقه‌ي زيادي ندارد) يا بيش‌تر به فکر درآمد است بهتر است رشته‌هاي دندان‌پزشکي و داروسازي را انتخاب کند که آسان‌تر بوده و زودتر به نتيجه و درآمد مي‌رسد.

4- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

7 سال اول که براي همه يکسان و دوره‌ي عمومي است. بعد از اين دوره آزمون داده و بر اساس رتبه گرايش خود را مشخص خواهيم کرد. من به رشته‌ي جراحي مغز و اعصاب با وجود سختي و پيچيدگي آن، بسيار علاقه‌مندم؛ اما اين تصميم قطعي نيست. از امسال که به بيمارستان و بخش‌هاي مختلف خواهيم رفت با گرايش‌هاي گوناگون بيش‌تر آشنا خواهيم شد و جنبه‌ها و ابعاد آن‌ها را براي انتخاب، بهتر ارزيابي خواهيم کرد. ويژگي ديگري که من دارم اين است که هميشه دنبال سخت‌ترين و پرزحمت‌ترين رشته و گرايش هستم؛ گرايشي که کم‌تر کسي به خود جسارت انتخاب آن را مي‌دهد. هميشه مي‌گويم بايد دنبال آن چيزي باشم که مردم به آن نياز دارند ولي به علت پيچيدگي و سختي زياد، افراد کم‌تري در آن زمينه فعاليت دارند.

5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

بعد از فارغ‌التحصيلي مي‌توان در بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي فعاليت کرد. علاوه بر اين هر پزشک با کسب مجوز از وزارت بهداشت و درمان مي‌تواند در مطب خود به درمان بيماران بپردازد. دانشجويان نمونه و برتر آزمون‌هاي تخصصي مي‌توانند عضو هيئت‌علمي دانشگاه‌هاي کشور شوند و در بالين به دانشجويان پزشکي بياموزند.

6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت بيش‌تري برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

به نظر من همه‌ي درس‌هاي اختصاصي براي يک پزشک موفق لازم و ضروري است. به هيچ درسي نبايد بي‌توجهي کرد. مهم‌ترين درس‌هاي دوران علوم پايه فيزيولوژي، آناتومي و ايمونولوژي است. در بالين نيز تک تک درس‌ها اهميت بسياري دارند و هيچ کدام کم‌اهميت نيستند.

7- توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

علاقه‌ي شديد و پشتکار! پزشکي رشته‌ي سختي نيست ولي حجيم است؛ يعني اگر دانشجو براي درس‌هاي آن وقت بگذارد حتماً از پسشان برمي‌آيد و نتيجه مي‌گيرد؛ زيرا مطلب مبهمي در آن نيست. اين رشته انگيزه و اراده‌ي زيادي مي‌طلبد. البته فقط علاقه کارساز نخواهد بود زيرا دانشجو ممکن است بعداً به علت طولاني بودن مسير از آن خسته شده و دانشگاه را رها کند. من بسياري از دانشجويان را مي‌شناسم که در کنکور رتبه‌ي خوبي کسب کرده بودند اما در دانشگاه موفق نشدند ؛ اما در کنار آن‌ها افرادي هم بودند که رفته رفته وضع درسي‌شان بهبود يافت و توانستند در امتحان تخصص رتبه‌ي زير 10 کسب کنند! کسي که مي‌خواهد پزشک موفقي شود بايد صبور باشد و با حرف ديگران و حاشيه‌ها کاري نداشته باشد. مسير طولاني است اما فوق‌العاده ارزشمند است. اگر به توانايي‌هاي‌تان اعتماد داريد با خيال راحت مي‌توانيد پزشکي بخوانيد.



داروسازی

صادق ابرقويي، رتبه‌ي 700 منطقه‌ي 1 در کنکور 85 و فارغ‌التحصيل دانشگاه شهيدبهشتی 

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد.

دانشمندان مسلمان و ايراني در شناخت محيط زندگي و داروها پيشقدم بوده‌اند و هم‌چنين اين رشته امکان تحصيل در گرايش‌هاي حرفه‌اي را دارد.

آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌ دست آورده‌ايد، يکسان است؟

بله؛ اين رشته ارتباط زيادي به مبحث‌هاي رشته‌ي شيمي دارد و من در دوران دبيرستان به اين درس علاقه‌ي زيادي داشتم.

در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

بله کاملاً و هم‌اکنون نيز در داروخانه مشغول خدمت هستم.

ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد.

رشته‌هاي تخصصي داروسازي که در حال حاضر در داخل کشور ارائه مي‌شوند عبارت‌اند از: شيمي دارويي، داروسازي، مفردات پزشکي، راديو فارماسي، فارماکولوژي، مواد خوراکي و آب‌شناسي، فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي، داروسازي بيمارستاني، فرآورده‌هاي بيولوژيک و زهرشناسي.

علاوه بر رشته‌هاي يادشده، فارغ‌التحصيلان رشته‌ي داروسازي عمومي مي‌توانند در تخصص‌هاي علوم پايه‌ي پزشکي نظير: بيوشيمي، ‌انگل‌شناسي پزشکي، ميکروب‌شناسي پزشکي، فيزيولوژي، آمار حياتي، تغذيه، ايمونولوژي، ويروس‌شناسي و ژنتيک نيز شرکت کنند.

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار مي‌شوند که‌ از اين‌ ميان‌ بيش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقي‌ در صنايع‌ داروسازي‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌هاي‌ آرايشي- بهداشتي‌ مشغول‌ به‌ کار مي‌شوند يا در کارهاي‌ اجرايي‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکي‌ فعاليت‌ مي‌کنند. از سوي‌ ديگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهاي‌ مورد نياز کشور (از نظر عددي‌) در کارخانه‌هاي‌ متعدد داروسازي‌ داخل‌ کشور ساخته‌ مي‌شود و بدون‌ شک‌ اين کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازي‌ نياز دارند. اين‌ در حالي‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌هاي‌ داروسازي‌ کشور داراي‌ واحدي‌ به‌ نام‌ واحد تحقيقات‌ هستند و امکان‌ فعاليت‌هاي‌ تحقيقاتي‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ علاقه‌مند مهياست.

چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

درس‌هاي‌ پايه:‌

بيولوژي‌ نظري‌، فيزيک‌ نظري‌، رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، شيمي‌ عمومي‌، بيوشيمي، فيزيولوژي، شيمي‌ آلي، تشريح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتي‌، آمار حياتي‌، شيمي‌ تجزيه‌، ميکروب‌شناسي‌ نظري‌ و عملي‌، انگل‌شناسي‌ و قارچ‌شناسي‌، ايمونولوژي‌، کمک‌هاي‌ اوليه و، کامپيوتر.

درس‌هاي‌ تخصصي:‌

گياه‌شناسي‌ دارويي‌، اشکال‌ دارويي‌، تغذيه‌ و رژيم‌‌درماني‌، مواد خوراکي‌ نظري‌، مديريت‌ در داروسازي‌، درمان‌شناسي‌، اطلاعات‌ دارويي‌، شيمي‌ دارويي‌، فارماکولوژي‌، مفردات‌ پزشکي‌، فرآورده‌هاي‌ دارويي‌ بيولوژيکي‌، فيزيکال‌ فارماسي‌، روش‌هاي‌ دستگاهي‌، سم‌شناسي، بيوفارماسي‌، داروسازي‌ صنعتي، کنترل‌ ميکروبي‌ دارويي، کارآموزي‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصي‌، مقدمات‌ داروسازي‌، گياه‌شناسي‌ داروسازي‌، کارآموزي‌ داروخانه (بيش‌تر درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمايشگاه‌ ارائه‌ مي‌شود.)

توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

داروساز بايد مشاور خوبي باشد و با ارائه‌ي اطلاعات صحيح به پزشک و بيمار باعث کاهش عوارض سمي و جانبي داروها شود.



علوم آزمایشگاهی  

زهرا دميرچی - رتبه 2000 منطقه 2 – سال 88- دانشگاه تهران

2- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

من کار پزشکي را دوست داشتم ولي دوست نداشتم با بيمار سروکار داشته باشم.

3- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

علوم آزمايشگاهي ها تقريباً با مريض هيچ گونه برخوردي ندارند به غير از شرايط و آزمايشگاه‌هاي خاص که نيازمند نمونه گيري مستقيم است . معمولاً نمونه هاي دريافتي از مريض‌ها به فرد آزمايش کننده ارسال مي شود و فرد به صورت دستي و يا با استفاده از دستگاه نمونه را اناليز و اماده کرده و جواب را گزارش مي کند.

              

4- مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

بله - به نظر خودم بعد از سه رشته معروف پزشکي ، دندان و دارو بهترين رشته از نظر سطح رشته اي ، درآمد ، جذابيت و ساير ويژگي ها مورد نظر من است.

5- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

در ارشد مي توانيد چند گرايش مختلف را انتخاب کنيد مانند ميکروب ، هماتو ، ويروس ، انگل ، بيوتکنولوژي و چند گرايش ديگر و بعد از اين مرحله هم مي تونيد تا دکتري ادامه دهيد.

6- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

محل کار اين افراد، آزمايشگاه بيمارستان ها ، آزمايشگاه هاي مراکز بهداشتي ، آزمايشگاه هاي خصوصي ، آزمايشگاه هاي پليس و ساير ارگان ها ، آزمايشگاه هاي شيميايي و علوم تغذيه اي و ... است .

7- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

اين رشته در حال حاضر به صورت کارشناسي پيوسته است و کارداني حذف شده است و هر دو دانشگاه سراسري و آزاد دانشجو مي پذيرند. درس‌هايي که بيش‌تر تخصصي هستند، مانند : هماتولوژي ، ايمني شناسي ، باکتري شناسي ، ويروس شناسي ، ايمني در آزمايشگاه ، قارچ شناسي و فيزيولووژي ، آسيب و بافت .

8- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

اخلاق و صبر و از همه مهتر دقت کافي در مدت زمان بسيار کم را داشته باشد و بتواند در يک کار تيمي نهايت تلاش و با هوشي خود را نشان دهد .


پرستاری

پروين رضايي، رتبه‌ي 6000 کنکور در سال 77 و کارشناس پرستاري از دانشگاه مشهد 

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد.

ارزش پرستار خوب هم‌تراز يک پزشک خوب است. کار يک پزشک خوب وقتي به ‌حد مطلوب مي‌رسد که يک پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد.

از انتخاب خود راضي هستيد؟

با توجه به نيازهاي جامعه به پرستار و ديدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعيت او در جامعه به خصوص در چند سال اخير، از انتخاب خودم کاملاً راضي‌ام.

ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

الف) داخلي جراحي- ب) اطفال- ج) مديريت- د) بهداشت- ه) روان پرستاري- ن) پرستاري ويژه- و) اپيدميولوژي- ز) آناتومي- ح) فيزيولوژي- ط) بافت‌شناسي

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

محل استخدام مي‌تواند بيمارستان‌ها، کلينيک‌ها و پاراکلينيک‌هاي دولتي و خصوصي، ادارات، سازمان‌ها و به عنوان مربي در دانشکده‌ها و ... باشد. اين شغل در اکثر مراکز درماني دولتي و خصوصي و غيره به صورت شيفت در گردش (صبح، عصر و شب) يا شيفت ثابت است. شرايط محيط کار آن بستگي به نوع مسئوليت و بخش‌هاي بيمارستان و مراکز درماني که پرستار در آن مشغول است دارد؛ مثلاً پرستاري که در بخش اورژانس و يا پايگاه اورژانس بيمارستان کار مي‌کند با پرستاري که در بخش اطفال بيمارستان يا بخش داخلي و جراحي يا ICU و CCU يا اتاق عمل کار مي‌کند از نظر شرايط محيط کار متفاوت است. پرستار مي‌تواند در بيمارستان بر اساس سطح تحصيلات (کارشناسي، کارشناسي ارشد) و سابقه‌ي کار در پست‌هاي پرستار شيفت، سرپرستار، سوپروايزر باليني، سوپروايزر کنترل عفونت، سوپروايزر آموزشي و رياست پرستاري بيمارستان مشغول به کار شود.

افراد پس از اخذ ديپلم متوسطه و قبولي در آزمون سراسري گروه علوم تجربي مي‌توانند در اين رشته به تحصيل بپردازند و سپس در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا نيز ادامه‌ي تحصيل دهند.

توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

پرستار بايد از سلامت کامل جسمي و ذهني و روحي برخوردار باشد و فردي دقيق، علاقه‌مند و صبور باشد و کنترل کافي روي احساسات شخصي خود داشته باشد.


فیزیوتراپی

حميدرضا ميرعالي‌لو، رتبه‌ي 2000 منطقه‌ي2 در کنکور سال 89 و دانشجوي فيزيوتراپي دانشگاه شهيدبهشتي 

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

اين رشته را براي کمک به افراد معلول انتخاب کردم تا بهبود يابند يا اعضاي ازکارافتاده‌ي آن‌ها قواي ازدست‌رفته‌ي خود را به دست آورد.

آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

قبل از ورودم به اين رشته ديدگاهم اين بود که از وظايف مهم فيزيوتراپيست‌ها "داشتن يک تشخيص انحصاري متعلق به خود" است؛ کسي که تصميم مي‌گيرد که آيا بيماران به حيطه‌ي فيزيوتراپي وارد شوند يا خير.

در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

بله؛ معلوليت ممکن است بر اثر حوادث طبيعي از قبيل زلزله، سيل و آتش‌‌سوزي يا سوانح رانندگي يا جنگ پديد آيد. هدف اين رشته کمک به اين قشر از جامعه است.

ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

گرايشات اين رشته عبارت‌اند از:

1- فيزيوتراپي

2- مديريت توانبخشي

3- رفاه اجتماعي

4- علوم تشريحي (آناتومي)

5- فيزيولوپي

6- مهندسي پزشکي

7- اقتصاد بهداشت

8- کتابداري و اطلاع‌رساني پزشکي

9- علوم تشريحي (آناتومي) (علوم پزشکي دانشگاه تربيت مدرس)

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

محل کار فيزيوتراپيست کلينيک‌هاي خصوصي، مراکز ورزشي، مراکز صنعتي، منزل، مدارس و بيمارستان‌هاست.

چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

فرد در اين رشته به عنوان پزشک و درمانگر شناخته مي‌شود. دانش فيزيوتراپيست بر اساس شناخت آناتومي بدن و فيزيولوژي و پاتولوژي حرکت است.

توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

فيزيوتراپيست به عنوان يک پزشک باليني با استفاده از امکاناتي مانند مداليته‌ها، درمان‌هاي دستي و تمرينات بدني، گروه‌هاي گوناگون بيماري و ناتواني‌ها را درمان مي‌کند. اين رشته هم‌چنين با شناسايي گروه‌هاي خاص افراد اقدام به پيشگيري از بيماري‌ها و غربال‌گري ناتواني‌ها مي‌کند.


مامایی

سحر رستمي- رتبه4600منطقه2- فارغ‌التحصيل دانشگاه شهيد بهشتي

2-    چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

کار ماما کمک به زنان است. ماما در درمانگاه‌هاي زنان يا در مطب‌هاي خصوصي به پيشگيري‌هاي اوليه و يا معالجه بيماري‌هاي زنان مي‌پردازد.

3-    آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

در چند سال اخير با پيشرفت تکنولوژي و کاربرد آن در رشته مامايي، زمينه‌ي تحصيل و پيشرفت در اين رشته نيز مهيا شده است. در دوران ما بيش‌تر فارغ‌التحصيلان تا مقطع کارشناسي مي‌خواندند.

5-     ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

 اين‌ رشته‌ در مقاطع‌ کارداني‌ و کارشناسي‌ داراي‌ گرايش‌ نيست‌ و به‌ صورت‌ عمومي‌ ارائه‌ مي‌شود. ولي‌ در مقطع‌ کارشناسي‌ ارشد داراي‌ دو گرايش‌ بهداشت‌ مادر و کودک‌ و گرايش‌ آموزش‌ مامايي‌ مي‌باشد.

6-     فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

ماما در درمانگاه‌ها، مطب‌هاي خصوصي و بيمارستان‌ها به مشاوره قبل ،‌بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظيم خانواده، مراقبت در دوران بارداري، زايمان طبيعي و مراقبت بهداشتي مادر و کودک و آموزش به دختران در زمينه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن مي‌پردازد.

7-     توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

رشته مامايي عشق و علاقه و صبر و حوصله بسيار بالا مي‌خواهد چون يک خانم در حال زايمان شرايط بسيار حساسي دارد و بسياري از حرفها يا حرکاتش در اختيار خودش نيست و يک ماما بايد در حد امکان با صبر و حوصله بسيار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد که مسووليت جان دو نفر يعني مادر و جنين او را بر عهده دارد. همچنين يک ماما بايد بسيار باهوش و نکته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند که کوچک باشد به سادگي نگذرد ، زيرا خيلي از مسائل يا علائم کوچکي که در هنگام بارداري يا زايمان ظاهرمي‌شود، در صورت عدم توجه مي‌تواند خطرات جاني براي نوزاد يا مادر به دنبال داشته باشد.


گفتار درمانی

شهلا فاطمي سيادر- فارغ‌التحصيل دانشگاه تهران-ورودي88-رتبه 1700 منطقه2

2- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

زيرا کارشناسان رشته گفتار درماني به ياري افرادي مي‌آيند که مي‌خواهند حرف بزند.

مي‌خواهند وقتي شاد يا غمگين هستند احساسات خود  را با ديگران در ميان بگذارند.

3- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

بله – با ورود به اين رشته متوجه شدم که گفتاردرماني به عنوان ترکيبي از دانش و هنر, از مجموعه گسترده‌اي از علوم انساني و تجربي بهره مي‌گيرد و  در جامعه جهاني در مقابل هر ۲ يا ۳ هزار نفر جمعيت، يک گفتار درمانگر مورد نياز است.

4- مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

بله- داشتن صبر و حوصله ويژگي اصلي کساني است که مي خواهند کارشناس اين رشته شوند.

5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي توانبخشي و از جمله گفتاردرماني محدود هستند و از طرفي جامعه به آنها نياز بسياري دارد، رشته‌هاي علوم توانبخشي کمتر از ساير رشته‌ها با مشکل شغلي روبرو هستند. براي مثال يک گفتار درمانگر مي‌تواند در درمانگاهها و مراکز بهداشت، مراکز ويژه توانبخشي و مراکز آموزش و پرورش استثنايي فعاليت بکند چون قسمت عمده کار ما در ارتباط با ناشنواها و کم‌شنواها است.

6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

مباحث پايه از جمله نوروآناتومي و فيزيولوژي مکانيسم گفتار, زبان شناسي و آواشناسي, روان شناسي و روانپزشکي و نيز مباحث تخصصي بيماري شناسي, ارزيابي و درمان اختلالات گفتار و زبان .

7- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

دانشجوي موفق اين رشته کسي است که به زبان انگليسي و دانش کامپيوتر مسلط باشد چون کتاب‌هاي اين رشته در ايران بسيار کم است و دانشجو بايد بتواند از منابع خارجي يا از شبکه‌هاي رايانه‌اي استفاده کند.

همين‌طور بهتر است با لهجه‌هاي مختلف آشنايي داشته باشد چون ممکن است ناشنوايي به او مراجعه کند که در يک محيط ترک يا کرد زبان زندگي کرده است.


کارشناسی اتاق عمل

الهه جاويد – رتبه 3000-ورودي88- دانشجوي دانشگاه تهران 

1-چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟

تکنسين اتاق عمل به عنوان عضوي از تيم جراحي در اتاق عمل است و در حال حاضر در تمامي عمل‌هاي جراحي در بيمارستان‌ها حضوري فعال دارند.

2- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در اتاق عمل به جراحان کمک‌هاي لازم فني را ارائه دهند. هم‌چنين اين دسته از متخصصان مي‌توانند وسائل جراحي و استريل را جهت استفاده آماده نمايند و اداره اتاق عمل را به عهده گيرند.

3- درس‌هاي اصلي و تخصصي اين رشته کدامند؟

تکنيک اتاق عمل عمومي، فن پرستاري، فيزيولوژي، تشريح، شيمي آلي و بيوشيمي، بهداشت فردي و همگاني، انگل‌شناسي و ميکروب‌شناسي، داروشناسي عمومي و تخصصي، جراحي عمومي و تخصصي، اصطلاحات پزشکي و اصطلاحات رايج در اتاق عمل، کارآموزي عمومي، جراحي زنان و زايمان، بيماري‌هاي داخلي، آسيب‌شناسي، فيزيک پزشکي و کاربرد آن در اتاق عمل، خون‌شناسي و انتقال خون، بيهوشي، روش‌هاي احياء قلبي و ريوي، روانشناسي، کارآموزي در عرصه

4- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

اين رشته نياز به افرادي است که احساس مسئوليت شديد و شخصيت باثبات داشته، علاقمند به کمک به ديگران بوده و به نيازهاي بيمار و ديگر اعضاي تيم جراحي حساس باشند.
هم‌چنين از آن جا که کار در اتاق عمل نياز به ايستادن در مدت زمان طولاني و توانائي براي جابجايي و بلند کردن اشياء سنگين دارد و فرد را در معرض مناظر و بوهاي ناخوشايند و مواد خطرناک قرار مي‌دهد، فرد بايد توانايي جسمي لازم را داشته باشد

شنوایی سنجی

اعظم چراکار - رتبه 1800- ورودي 88-دانشجوي دانشگاه شهيد بهشتي

2-    گرايشات و حيطه‌هاي اين رشته کدامند؟

رشته شنوايي‌شناسي داراي چهار حيطه اصلي است که عبارتند از 1- ارزيابي و تشخيص اختلالات شنوايي و تعادل 2- پيشگيري و حفاظت شنوايي که به بررسي آلودگي‌هاي صوتي کارخانجات و مراکز پر سروصدا مي‌پردازد و تلاش مي‌شود تا خسارتهاي ناشي از آلودگي صوتي به حداقل برسد. 3- توانبخشي شنوايي، که شامل ساخت و تجويز انواع قالب گوش و تجويز و ارزيابي وسايل کمک‌شنوايي مانند سمعک مي‌شود. 4- آموزش و مشاوره با افراد کم‌شنوا و ناشنوا، که در اين حيطه شنوايي‌شناس به فرد کم شنوا طرز استفاده از سمعک را آموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا مي‌سازد و به ناشنوا لب خواني و گفتارخواني را آموزش مي‌دهد.

فارغ التحصيل اين رشته مي توانند براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در آزمون رشته هاي زير شرکت کنند :

1- شنوايي شناسي

2-  مديريت توانبخشي

3- مهندسي پزشکي

4- اقتصاد بهداشت

5-علوم تشريحي (آناتومي)

6- رفاه اجتماعي

3-    فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟

يک پزشک براي تشخيص و درمان بيماري فقط نمي‌تواند به معاينه سطحي بيمار متکي باشد بلکه بيشتر اوقات نيازمند ابزارهاي مختلفي مثل راديوگرافي، تکنيک‌هاي آزمايشگاهي و يا تکنيک‌هاي شنوايي‌شناسي است. چرا که يک پزشک با معاينه سطحي گوش بيمار تنها مي‌تواند، سطح پرده گوش را بررسي کند اما وراي پرده را نمي‌تواند ببيند يعني براي اطلاع از وضعيت گوش مياني ، گوش داخلي،  عصب و مراکز شنوايي مرکزي بايد از ابزارهاي شنوايي‌شناسي و متخصصان اين رشته کمک بگيرد.

به همين دليل فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند جذب بيمارستانها و درمانگاه‌هاي گوش و حلق و بيني شده و يا به طور شخصي همراه با پزشک گوش و حلق و بيني کلينيک شنوايي‌شناسي داير کنند.

4-    چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

چون رشته شنوايي‌شناسي در ايران يک رشته نوپا است، بيشتر کتب درسي آن به زبان انگليسي مي‌باشد و در نتيجه پيشرفت تحصيلي دانشجوي شنوايي‌شناسي منوط به تسلط به زبان انگليسي است. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد به علم فيزيک بخصوص فيزيک صوت علاقه‌مند باشد چون درس فيزيک يکي از دروس پايه اين رشته مي‌باشد.

هم‌چنين دانشجوي اين رشته بايد به علوم تشريح و فيزيولوژي بويژه در زمينه شنوايي احاطه داشته باشد تا بتواند دانسته‌هاي خود را در اين رابطه به کار بگيرد.

5-    توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

دقت ، لازمه رشته شنوايي‌شناسي است. چرا که اگر يک شنوايي‌شناس ، آزمايشهاي مورد نياز را با دقت انجام ندهد، حتي مي‌تواند باعث يک عمل جراحي بي‌دليل شود که نه تنها هيچ فايده‌اي ندارد بلکه مضر هم خواهد بود.


پروتز های دندانی

هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیک‌های دندانپزشکی حضوری فعال دارند.

توانایی‌های لازم 


تکنسین‌ پروتزهای دندانی کاری حساس ودقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی دارای اهمیت است و در نهایت داوطلبان باید توجه داشته باشند که هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص و کارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شود. 


موقعیت شغلی در ایران :

با توجه به توانمندی‌هایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب می‌کند، براحتی می‌تواند جذب بازار کار شده و شغل مناسبی به دست بیاورد.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور کنند و هم در کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالب‌های ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :


بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیب‌شناسی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، مواد دندان نظری و عملی.

 


هوشبری

پريا حسن‌زاده، دانشجوي رشته‌ي بيهوشي دانشگاه علوم پزشکي البرز

دوست من! مي‌دانم الان از خودت مي‌پرسي آيا انتخاب رشته‌ي بيهوشي خوب است يا خير. اميدوارم با تعريف خاطره‌اي بتوانم تا حدي در انتخاب اين رشته کمکت کنم. من هم مثل شما طعم اين روز را چشيده‌ام. اواسط مردادماه نتايج رتبه‌ها اعلام شد. وقتي کارنامه را گرفتم مي‌دانستم که با رتبه‌ي 4 هزار منطقه‌ي 3 نمي‌توانم رشته‌هاي پزشکي را انتخاب کنم اما مي‌دانستم شانس قبولي در زيرشاخه‌هاي پزشکي را دارم. من خدمت به مردم را دوست داشتم و دارم. تصميم گرفتم رشته‌ي بيهوشي را انتخاب کنم اما اطلاعاتم کم بود و با کمي تحقيق آن را انتخاب کردم و زماني که وارد دانشگاه شدم و ترم سوم وقتي وارد اتاق عمل شدم به خيلي از پرسش‌هاي بدون پاسخم رسيدم. براي بار اول گوشه‌اي ايستادم و تنها به کارهايي که براي بيهوشي انجام داده مي‌شد نگاه ‌کردم و به عبارتي ياد گرفتن از طريق مشاهده را انجام ‌دادم. وقتي بيمار وارد اتاق عمل مي‌شود حتي با اين‌که شب قبل از عمل، دارويي جهت کاهش استرس تجويز شده، استرس دارد و کارشناس بيهوشي ابتدا بايد با رفتار خوب و مناسب به بيمار آرامش دهد؛ زيرا اولين کسي که بيمار با او روبه‌رو خواهد شد دکتر بيهوشي است و اين نيازمند صبر و حوصله‌ي فراوان است.

               

کارشناس و دکتر بيهوشي بايد از تمام مشکلات و بيماري‌هاي بيمار اطلاع داشته باشد و با توجه به آن‌ها، نوع روش بيهوشي و داروهاي مورد نظر را انتخاب کند تا عوارض کم‌تري بر سلامت بيمار داشته باشد و در اتاق عمل با موفقيت بيهوش شود تا عمل به درستي انجام گيرد و دوباره با موفقيت به هوش آيد. هدف اصلي بيهوشي حفظ سلامت بيمار از تمام جهات (حفظ علائم حياتي بيمار، عدم آسيب رساندن به بيمار هنگام قرار گرفتن روي تخت و خوب به هوش آمدن او) است. اين‌ها تنها نيمي از کار بيهوشي است. کار يک هوشبر خوب تقريباً از شب قبل از عمل براي تجويز داروي مناسب شروع مي‌شود و تا آخرين لحظه‌ي به هوش آمدن بيمار به طور مناسب با کم‌ترين عوارض روي سلامت او خاتمه مي‌يابد (مراقبت‌هاي قبل و بعد از عمل).

براي موفق بودن در اين رشته، صبر و سرعت عمل، تسلط بر روش‌هاي متفاوت بيهوشي، شناخت بسياري از داروها از لحاظ تأثير روي سلامت بيمار و مکانيسم داروها، دانستن انواع بيماري‌ها جهت انتخاب نوع داروي بيهوشي و ... لازم است؛ اما بايد قبل از همه‌ي اين‌ها به چگونگي جلب رضايت بيمار و حفظ آرامش او توجه کنيد. شايد فکر کنيد که اين رشته فقط تا کارشناسي ادامه دارد و شما دوست داريد از اين هم فراتر برويد و پيشرفت شغلي داشته باشيد؛ اما اين‌طور نيست؛ زيرا امسال براي اولين بار دانشگاه تهران تعدادي دانشجو براي ادامه‌ي تحصيل در اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد پذيرفته است. هم‌چنين کارشناسي ارشد بيهوشي، گرايش‌هاي متفاوتي از جمله کار در زمينه‌ي مراقبت‌هاي ويژه، آناتومي، فيزيولوژي و ... خواهد داشت.

دوست عزيز! قبل از انتخاب اين رشته بهتر است بدانيد که آيا علاقه‌اي به انجام چنين کارهايي داريد يا خير.

بهداشت حرفه ای

فاطمه چراغ‌زاده، رتبه‌ي 4000 منطقه‌ي 1 در کنکور سال 89، دانشجوي دانشگاه تهران

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد.

برداشتم اين بود که در ايران نيز کارشناس بهداشت حرفه‌اي مانند کارشناسان اين رشته در دنيا تلاش‌ مي‌کند تا با حذف‌ ‌عوامل‌ خطرزاي فيزيکي، شيميايي، رواني و بيولوژيکي يا کاهش‌ تأثيرات‌ اين‌ عوامل‌ از آسيب‌رسي‌ به‌ کارکنان‌ جلوگيري‌ کند.

آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

خير؛ زمينه‌هاي شغلي اين رشته متفاوت از تصور قبلي من بوده است.

گرايشات آن را توضيح دهيد.

گرايشات مهندسي محيط زيست آب و فاضلاب، مهندسي طراحي محيط زيست و محيط زيست دريا

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

وزارتخانه‌هاي‌ کار، صنايع‌ و معادن‌، جهاد کشاورزي‌، نيرو، بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکي‌ از مراکز اصلي‌ جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ هستند. هم‌چنين‌ سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌هاي‌ بزرگي‌ مثل‌ شرکت‌ نفت‌، ذوب ‌آهن‌، هواپيمايي‌ کشوري‌، ايران‌ خودرو و پلي‌اکريل‌ داراي‌ واحد بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بسيار قوي‌ هستند.

چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

فيزيک‌ عمومي‌، شيمي‌ تجزيه‌، پاتوبيولوژي‌، بهداشت‌ آب‌، شيمي‌ عمومي‌، فيزيولوژي‌ و تشريح‌، رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، آموزش‌ بهداشت‌، کمک‌هاي‌ اوليه‌، بيوشيمي‌، حشره‌شناسي‌ پزشکي‌ و مبارزه‌ با ناقلين‌، شناسايي‌ عوارض‌ شيميايي‌، دفع‌ مواد زائد صنعتي‌، ايمني‌ در صنعت‌، اصول‌ تغذيه‌، آمار حياتي‌ نظري‌، آمار حياتي‌ عملي‌، شناسايي‌ عوامل‌ فيزيکي‌، تشکيلات‌ و خدمات‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌، مبارزه‌ با آلودگي‌هاي‌ هواي‌ محيط‌ کار، سم‌شناسي‌ صنعتي‌، آشنايي‌ با کليات‌ پزشکي‌ و بيماري‌هاي حرفه‌اي‌، حوادث‌ ناشي‌ از کار، مهندسي‌ انساني‌، کارآموزي‌ در عرصه‌

توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

در رشته‌ي‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ عوامل‌ زيان‌آور مختلفي‌ اعم‌ از شيميايي‌، فيزيکي‌، بيولوژيکي‌ و رواني‌ وجود دارد. دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد در درس‌هاي‌ پايه‌ مثل‌ رياضي‌، فيزيک‌، شيمي‌ و زيست‌شناسي‌ توانمند باشد؛ يعني‌ براي‌ موفقيت‌ در بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بايد هم‌ در رياضي‌ و فيزيک‌ و هم‌ در علوم‌ تجربي‌ پايه‌اي‌ قوي‌ داشته باشد‌. دانشجوي‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بايد از نظر جسمي‌ نيز سالم‌ باشد تا بتواند در محيط‌هاي‌ صنعتي‌ فعاليت‌ کند.


تکنولوژی پرتوشناسی « رادیولوژی »

با تولد این تکنولوژی، بشر از پوست و گوشت گذشت و به اعماق شگفت‌انگیز بدن انسان راه یافت و توانست اجزای بدن را بیشتر در معرض دید و بررسی قراردهد.سخن از دانش‌ رادیولوژی تشخیصی است که در سال‌های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. بی‌شک به کارگیری این دانش‌، نیاز به تخصص ویژه‌ دارد؛ تخصصی که در رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می‌شود.

به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش می‌دهد.دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه می‌کنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را می‌آموزند و در همین زمینه با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه کارشان آشنا می‌شوند و پس از 2 سال می‌توانند به عنوان کاردان تصویربرداری، در بخش‌های رادیولوژی شروع به کار کنند.گفتنی است که اگر مسؤول تکنولوژی رادیولوژی، آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینکه پرتوگیری بیمار را بالا می‌برد و به او آسیب می‌رساند، تصاویر مناسبی نیز از اعضای بدن تهیه نمی‌کند.

در نتیجه، دکتر رادیولوژیست نمی‌تواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی آنها تشخیص پزشکی دهد.تفاوت توانمندی‌های کاردان و کارشناس این رشته نیز در آن است که در تکنولوژی پرتوشناسی از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌گردد. برخی از این تصویربرداری‌ها ساده است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما برخی از تصویربرداری‌ها تداخلی است؛ مثل تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار که این‌گونه‌ تصویربرداری‌ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می‌باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. در این میان تصویربرداری‌های ساده بر عهده فارغ‌التحصیلان کاردانی و تصویربرداری‌های تخصصی و کار با دستگاه‌های M.R.I و C.P بر عهده فارغ‌التحصیلان کارشناسی است.

توانایی‌های لازم :

کار رادیولوژیست، یک کار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس‌هایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد.


موقعیت شغلی در ایران :

کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می‌دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن کار با دستگاه‌هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است.در کل فارغ‌التحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسه‌های تصویرنگاری و بیمارستان‌ها می‌توانند به عنوان مسؤول آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی فعالیت کنند.


بینایی سنجی

"سازمان بهداشت جهانی علم بینایی سنجی را مراقبت اولیه از بینایی می‌داند. به این معنا که یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بینایی‌سنج (اپتومتریست) معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساری، ‌اختلالات دید دو چشمی، انحرافات عضلانی آشکار و غیرآشکار، تنبلی چشم، فیکساسیون‌های غیر مرکزی و مواردی از این قبیل بود، توسط متخصص بینایی‌سنجی معاینه گردد و در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده شود." در حقیقت وظیفه بینایی‌سنج تشخیص‌ و تصحیح‌ عیوب‌ انکساری‌ (نزدیک‌بینی‌، دوربینی‌ و آستیگماتیسم‌) با تجویز عدسی‌های‌ مناسب‌ مانند عدسی‌های‌ عینک‌ یا لنزهای‌ تماسی‌، تشخیص‌ و تصحیح‌ اختلالات‌ دید دو چشمی‌ و تنبلی‌ چشم‌، تعیین‌ بهداشت‌ عمومی‌ چشم‌ و بهداشت‌ بینایی‌ در محیط‌های‌ کار و تحصیل‌ و دادن‌ آموزش‌ لازم‌ در این‌ زمینه‌ است‌؛ یعنی‌ یک‌ بینایی‌سنج‌ باید بر روی‌ محیط‌های‌ کار از نظر مقدار روشنایی‌ و حفاظت‌ بینایی‌ کار کارشناسی‌ کند.

همچنین‌ تهیه‌ و تجویز وسایل‌ کمک‌ بینایی‌ ماند اکولرهای‌ ساده‌، مرکب‌، سیستم‌های‌ تلسکوپیک‌ و تلویزیون‌های‌ مداربسته‌ برای‌ نیمه‌بینایان‌ و اندازه‌گیری‌ میدان‌ بینایی‌ در تخصص‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ است. از سوی‌ دیگر وقتی‌ یک‌ بیمار به‌ بینایی‌سنج‌ مراجعه‌ می‌کند متخصص‌ این‌ رشته‌ پس‌ از گرفتن‌ تاریخچه‌ سلامت‌ چشم‌ و معاینه‌ دقیق‌ برای‌ تعیین‌ اشکال‌های‌ اصلی‌، در صورت‌ نیاز، بیمار را به‌ متخصص‌ مربوط‌ اعم‌ از چشم‌ پزشک‌، متخصص‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، متخصص‌ داخلی‌ یا متخصص‌ مغز و اعصاب‌ ارجاع‌ می‌دهد.


توانایی‌های‌ لازم‌ :

یک‌ بینایی‌سنج‌ باید به‌ درس‌ فیزیک‌ مسلط‌ و بخصوص‌ به‌ فیزیک‌ نور علاقه‌مند باشد همچنین‌ در دوره دبیرستان‌ و پیش‌دانشگاهی درس‌های‌ ریاضی‌ و زیست‌شناسی‌ را به خوبی‌ فراگرفته‌ باشد. از نظر جسمانی‌ نیز لازم‌ است‌ که‌ از چشم‌ها و دست‌هایی‌ سالم‌ برخوردار باشد. در ضمن‌ این‌ رشته‌ صبر و حوصله‌ زیاد می‌خواهد چرا که‌ تعیین‌ نمره‌ عینک‌ یکی‌ از سخت‌ترین‌ کارها در علوم‌ بینایی‌ است‌ ونیاز به‌ صبر و حوصله‌ زیاد دارد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :

در حال‌ حاضر یک‌ بینایی‌سنج‌ موقعیت‌ کاری‌ خوبی‌ دارد و حدود 80% فارغ‌التحصیلان‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند چون‌ علاوه‌ بر این‌ که‌ می‌توانند به‌ طور مستقل‌ مطب‌ باز کنند و در زمینه‌ تخصص‌ خود فعالیت‌ نمایند، تنها افرادی‌ هستند که‌ در زمینه‌ ارائه‌ عینک‌های‌ مربوط‌ به‌ عیوب‌ انکساری‌ به‌ طور علمی‌ و دانشگاهی‌ تخصص‌ دیده‌اند. در ضمن‌ یک‌ بینایی‌سنج‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ مشاور در مورد بهداشت‌ چشم‌ و مشکلات‌ بینایی‌ در محیط‌های‌ آموزشی‌، خدماتی‌ و صنایع‌ با سازمان‌های‌ دولتی‌ و صنایع‌ همکاری‌ کند، یا مسؤول‌ سنجش‌ بینایی‌ جهت‌ امور استخدامی‌ و نظامی‌ و اخذ گواهی‌نامه‌ رانندگی‌ و خلبانی‌ باشد و در اورژانس‌ برای‌ انجام‌ کمک‌های‌ اولیه‌ چشمی‌ تا رسیدن‌ بیمار به‌ مراکز ذی‌ربط‌ فعالیت‌ نماید.

 


+ نوشته شده در  دوشنبه 31 تیر1392ساعت 10:24 AM  توسط تبرك صدقيانی | 
 
صفحه اول
رایانامه
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
*جهت مشاهده وبلاگ با کیفیت بهتر از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید.
*با ارائه نظرات ارزشمندتان ما را در هر چه بهتر شدن این وبلاگ یاری فرمایید.
*لطفا در نظرسنجی وبلاگ مشارکت کنید.

Sadaghiyan.Blogfa.com

SDV.Sub.ir

اسلایدشو

تماس با ما
آرشیو موضوعی
معرفی صدقيان
مشاهير و نام آوران صدقيان
كشاورزی و تغذيه
علمــی - اجتماعی
تلفن همراه - فناوری
عمومی
ویژه : جام جهانی 2014 برزیل

پیج رنک

این صفحه را به اشتراک بگذارید
ابزار به اشتراک گذاری مطالب
پیوندها
دکتر حسن روحانی
فرمانداری شهرستان سلماس
مهندس علی اکبر آقایی
محمدرضا مهرزاد صدقیانی
فریدون مخانی صدقیانی
هیئت ورزش روستایی سلماس
هیئت فوتبال سلماس
رسانه ی جوانان سلماس
سالماسلیلار
مرگ و زندگی
شرکت آتار درب سلماس
آوای سلماس
وبلاگ خبری سلماس
سلماس آنلاین
یاشار یزدانی قره قشلاقی
استاد جعفر ناظمی مغانجوقی
دانشگاه آزاد اسلامی سلماس
دانشگاه غیرانتفاعی معراج
شبکه بهداشت و درمان سلماس
پايگاه خبری ندای سلماس
حمایت از بیماران کلیوی سلماس
روستای قره قشلاق
كهـــنه شهر
معرفی كهنه شهر
علوم آزمایشگاهی مرند
عاشقانه هایی از زبان عشق
وبلاگ رسمی امین زارعی
کامران رسول زاده
دستهای پر از خالی
مــوج پرتلاطـم
پرسمان احکام شرعی
بهترین های هک و یاهو
دنيای عمران و معماری
همين نزديكي
جامعه مجازی ایرانیان
فروشگاه مجازی رایانه
کتابخانه مجازی ایران
ایران گویا

 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

ابزار وبمستر

Flag Counter

رنک الکسا

  • کد نمایش افراد آنلاین
  •